fredag 18 september 2009

Mosters goda kakor


Receptet på dessa kakorna kommer från min moster och tillhör mina favoritrecept på småkakor. De blir så där härligt sega och konstigt nog aldrig särskilt långvariga i mitt kylskåp. Det här behövs:

150 g rumsvarmt smör
2 ½ dl socker
1 ½ dl farinsocker
2 ägg
ca 5 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
½ tsk salt
100 g mörk choklad
100 g hackad mandel

Börja med att hacka chokladen och mandeln. Jag brukar göra detta i min matberedare, hälla över det hackade i en annan skål och sen fortsätta med resterande smet i matberedaren utan att diska emellan.
Rör smör och socker poröst. Tillsätt ägg och farinsocker under omrörning och blanda samma övriga ingredienser och häll i. Som sagt så låter jag min matberedare sköta allting tills jag stjälper upp degen och knådar ihop det sista med lite extra mjöl om det behövs (behövs ofta då man tar maskiner till hjälp). Dela sedan degen i fyra bitar och rulla ut i längder på bakplåtspapper. Platta till lite lätt och in med dem i ugnen, 175 grader i ca 10 minuter.

Tricket är att få till den perfekta konsistensen på kakorna, krispiga men ändå mjuka. När min mamma gör dessa kakor har hon dem inne längre än jag och de blir mer åt skorphållet, det är så hon och pappa vill ha dem, smaken är som baken...

Skär till sist kakorna i lagom stora bitar innan de hunnit stelna. Brukar bli ca 40 stycken.

3 kommentarer:

  1. Supergoda kakor!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt goda hela familjen gillar dom , gjorde dom i går , snart slut mums

      Radera
  2. skall testa baka dessa idag! ser super goda ut!!

    SvaraRadera